9.10.2017


Pieśń Słoneczna*


Św. Franciszek z Asyżu

 Najwyższy, wszechmogący, dobry Panie, Twoja jest sława, chwała i cześć, i wszelkie błogosławieństwo. Tobie jednemu, Najwyższy, one przystoją i żaden człowiek nie jest godny wymówić Twego Imienia. Pochwalony bądź, Panie mój, ze wszystkimi Twymi stworzeniami, szczególnie z panem bratem słońcem, przez które staje się dzień i nas przez nie oświecasz. I ono jest piękne i świecące wielkim blaskiem: Twoim, Najwyższy jest wyobrażeniem. Pochwalony bądź, Panie mój, przez brata księżyc i gwiazdy, ukształtowałeś je na niebie jasne i cenne, i piękne. Pochwalony bądź, Panie mój, przez brata wiatr i przez powietrze, i chmury, i pogodę, i każdy czas, przez które Twoim stworzeniom dajesz utrzymanie. Pochwalony bądź, Panie mój, przez siostrę wodę, która jest bardzo pożyteczna i pokorna, i cenna, i czysta. Pochwalony bądź, Panie mój, przez brata ogień, którym rozświetlasz noc: i jest on piękny, i radosny, i krzepki, i mocny. Pochwalony bądź, Panie mój, przez siostrę naszą matkę ziemię, która nas żywi i chowa, wydaje różne owoce z barwnymi kwiatami i trawami. Pochwalony bądź, Panie mój, przez tych, którzy przebaczają dla Twej miłości i znoszą słabości i prześladowania. Błogosławieni ci, którzy je zniosą w pokoju, ponieważ przez Ciebie, Najwyższy, będą uwieńczeni. Pochwalony bądź, Panie mój, przez naszą siostrę śmierć cielesną, której żaden człowiek żywy uniknąć nie może. Biada tym, którzy umierają w grzechach śmiertelnych; Błogosławieni ci, których śmierć zastanie w Twej najświętszej woli, albowiem śmierć druga nie wyrządzi im krzywdy. Chwalcie i błogosławcie mojego Pana, i dziękujcie Mu, i służcie z wielką pokorą. 

* PIEŚŃ POCHWALNA ALBO POCHWAŁA STWORZEŃ




Pieśń słoneczna – najbardziej znany utwór św. Franciszka – nie wywołała dyskusji na temat autorstwa, ponieważ została potwierdzona zarówno w kodeksach zawierających pisma Franciszkowe, jak i we wczesnych biografiach. Autentyczność tej pieśni potwierdza Tomasz z Celano w pierwszym i drugim życiorysie Franciszka. Również św. Bonawentura wspomina o Pieśni słonecznej. Podstawowym jednak świadectwem autentyczności pieśni jest rękopis asyski z XIII w. Pieśń jest cennym przekazem z owych dni, kiedy Franciszek, prawie oślepły, leżał chory i opuszczony w ubogiej chatce z trzciny przy kościele św. Damiana. Pisana w języku starowłoskim, ma niewątpliwe wartości literackie, ale mocniej jeszcze trzeba podkreślić jej wartość religijną.
W ustach Autora, pieśń ta była modlitwą człowieka, dla którego tajemnica stworzonego świata przestała być tajemnicą.

Najwyższy, wszechmocny, dobry Panie,
Twoja jest chwała, cześć, uwielbienie i wszelkie błogosławieństwo,
i tylko Tobie, o Najwyższy, one przystoją
i żaden człowiek nie jest godzien chwały.
Bądź pochwalony Panie ze wszystkimi Twoimi stworzeniami,
szczególnie z panem bratem słońce przez które dajesz nam dzień i nas oświecasz,
i ono jest piękne, i rozpromienione wielkim blaskiem przez Ciebie, Najwyższy,
i Twoim jest ono wyobrażeniem.
Bądź pochwalony mój Panie
przez siostrę księżyc i gwiazdy,
któreś poukładał na niebie,
a które są jasne, cenne i piękne.
Bądź pochwalony mój Panie
przez brata wiatr, powietrze, obłoki
i każdą pogodę, przez które karmisz swoje stworzenia.
Bądź pochwalony mój Panie
przez siostrę wodę, która jest bardzo użyteczna,
pokorna, cenna i czysta.
Bądź pochwalony mój Panie
przez brata ogień,
którym oświecasz noc,
a który jest piękny, radosny, mocny i silny.
Bądź pochwalony mój Panie
przez naszą matkę ziemię,
która nas żywi i utrzymuje,
i która daje nam różne owoce,
kolorowe kwiaty i rośliny.
Bądź pochwalony mój Panie
przez wszystkich, którzy wybaczają
z powodu Twojej miłości
i dla niej znoszą wszelkie choroby i prześladowania.
Szczęśliwi, którzy nie tracą pokoju w przeciwnościach,
albowiem przez Ciebie, o Najwyższy, będą ukoronowani.
Bądź pochwalony mój Panie
przez naszą siostrę śmierć cielesną,
od której żaden żyjący człowiek uciec nie może.
Przeklęci ci, którzy umierają w grzechach śmiertelnych,
szczęśliwi, których śmierć zastanie podczas spełniania Twojej najświętszej woli,
albowiem ona nie uczyni im nic złego,
chwalcie i błogosławcie mego Pana,
dziękujcie i służcie Mu z wielką pokorą.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz