12.06.2017


Elizabeth Browning Barrett 


Żądania mężczyzny 

Kochaj mnie wszystkim, czym jesteś, 
Uczuciem, myślą, wzrokiem, ciałem. 
Kochaj w najdrobniejszym geście 
I w istnieniu całem. 

II 
Kochaj mnie młodością swoją 
W szczerym przyzwoleniu, 
Przysięgami, co się boją 
Słów w czułym milczeniu. 

III 
Kochaj mnie lazurem oczu, 
Co przyrzeka wszystko; 
Skoro barwę z nieba toczą, 
Prawda niebios blisko. 

IV 
Powiekami, które skrycie 
Kryją oczy śniegu ciszą, 
Kochaj serca głośnym biciem, 
Niech sąsiedzi słyszą. 

Kochaj dłonią wyciągniętą 
Swobodnie z daleka. 
Kochaj stopą, która czując 
Krok za sobą, zwleka. 

VI 
Kochaj mnie głosem, co w obronie 
Nagle słabnie trochę, 
I rumieńcem, który płonie, 
Kiedy szepczę: "Kocham". 

VII 
Kochaj mnie sercem myślącym, 
Złam je westchnieniami. 
Od żywych i konających 
Odwróć się myślami. 

VIII 
Kochaj w pozach uroczystych, 
Kiedy świat cię wieńczy, 
I pośród aniołów czystych, 
Gdy modląc się klęczysz. 

IX 
Kochaj czysto, jak to w głuszy 
Leśnej czynią zakochani, 
I wesoło, mocno, z duszy, 
Jak urocza pani. 

Przez nadzieję, chociaż płocha, 
Co oddali nas lub zbliży, 
Za dom i za grób mnie kochaj, 
I za to, co wyżej. 

XI 
A gdy szczerą miłość wzrok 
I kobiece serce wyzna, 
Będę kochał cię — przez rok, 
Jak umie mężczyzna. 

Przełożyła: Ludmiła Marjańska

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz